Mustarinda Löyly
Kateřina Dobroslava Drahošová, Michaela Casková, Veronika Čechová / Rozárka, Tereza Jindrová, Radka Částková, Anetta Willertová, Kryštof Kučera, Zuzana Janečková, Tereza Bartůňková, Lenka Dolanová & Jaška, Lucie Lučanská, Marta Martinová, Tereza Záchová, Marta Fišerová, Markéta Filipová, Eva Jašková, Aneta Klásková A Jakub Franěk, Jan Langer A Hedviga Langerová, Anna Hálová, Michaela Krkošková
05.11. – 31.12.22
Mustarinda Löyly se odvíjí od specificky ekologické residence ve Finsku, v původním starém lese, jejímž jádrem je dřevěný dům, který původně sloužil jako škola. Dům je experiment, který pracuje s obnovitelnou energií – solární panely, snižování uhlíkové stopy v rámci cestování, vytápění kompostem, větrnou energií, vlastní sklizní plodů ze skleníku. Mustarinda je silnou houbou networku, co se týče finsko- českých vztahů. Již po několik let se tam vystřídalo mnoho umělců, teoretiků a kurátorů. Má také neodolatelnou klasickou finskou saunu.
Kateřina Dobroslava Drahošová byla první, která se na Mustarindu vydala a zasadila tam semínko spolupráce. Díky této statečné autorce, která se tam kdysi střemhlav vypravila na pracovní stáž a objevila toto místo a zároveň o něm řekla Michaele Caskové, která tuto štafetu přebrala a drží a předává ji dále, se na Mustarindu vypravují další nadšenci. Michaela Casková je členka finské asociace bývalé Mustarindy ve starém složení a strávila na Mustarinde za posledních 10 let mnoho měsíců.
Důležitým momentem pro celou výstavu, je umělecký výzkum v podobě autorské knihy, na které se podílí jednotlivý čeští a slovenští autoři a autorky, kteří mají fyzickou zkušenost s pobytem z Mustarindy buď jako umělci/umělkyně na rezidenci nebo jako dobrovolníci/ce. Ve výběru českých a slovenských umělců a umělkyň jsou zastoupeny zejména ženy, co je také zajímavým aspektem, jak ve výstavě, tak z hlediska toho, koho tento výjimečný prostor a místo zajímá a přitahuje. Výzkum z tohoto hlediska poskytuje i vhled do zákulisí a pokouší se vypátrat všechny umělce a umělkyně, které se hlásili do otevřených Open Calls Mustarinda od roku 2012, kdy byl zveřejněn první Open Call. Vytvořené kresby, malby a jiné typy artefaktů jsou přítomné nejen jako ilustrace v připravované publikaci, ale také fyzicky jako artefakty ve výstavě. Jsou subjektivní esencí Mustarindy.
Kurátorky: Tea Záchová a Zuzana Janečková
Tato výstava byla podpořena Ochranným svazem autorským Gestor.